Home | Contact | Sitemap
Home | Herstructureren | Oorzaken

De 4 oorzaken

De vier belangrijkste oorzaken waardoor bedrijven - groot en klein - in de problemen komen:
  1. Te snelle groei
  2. Te veel grote projecten tegelijkertijd
  3. Niet ingrijpen bij teruglopende resultaten
  4. Veronachtzaming van klantontevredenheid



1. Te snelle Groei

Golden Tulip ging weliswaar failliet tijdens de economische crisis in 2009, maar de snelle groei van de jaren daarvoor was ook zeker een oorzaak van de grote financiële problemen van de hotelketen. Cable 1 installatietechniek is een ander slachtoffer van te snelle groei. Het bedrijf werd rond de eeuwwisseling opgericht als antwoord op de toegenomen vraag naar installatiemonteurs bij kabelbedrijven. In augustus 2005 bestelde Cable 1 vijfhonderd Opel Corsa's voor zijn razendsnel gegroeide groep medewerkers. Kort daarna ging het bedrijf failliet. Alhoewel bijna alle Nederlandse bedrijven groei door nastreven, kan te snelle groei zorgen voor problemen in de organisatie, de processen en de financiering.



2. Te veel grote projecten tegelijkertijd

Fokker en DAF zijn de grootste voorbeelden van Nederlandse bedrijven die in de problemen kwamen door het gelijktijdig uitvoeren van verschillende grote projecten. Fokker begon in 1983 gelijktijdig aan de ontwikkeling van zowel de Fokker 50 als de Fokker 100. DAF ontwikkelde in 1987 vijf nieuwe modellen en nam Leyland over. Beide bedrijven gingen failliet. In beide gevallen konden delen van de oorspronkelijke activiteiten worden gered. Bij UPC ontstonden problemen nadat het in korte tijd veel verschillende kabelbedrijven had overgenomen. De overgenomen bedrijven werden geïntegreerd en de administraties werden gemigreerd naar een volledig nieuw ERP/CRM-systeem.



3. Niet ingrijpen bij teruglopende resultaten

Scheidegger Opleidingen verzorgt al tientallen jaren typeopleidingen en administratieve MBO-opleidingen in Nederland. Na de eeuwwisseling begonnen de resultaten terug te lopen. Scheidegger had een grote ploeg studieadviseurs die de opleidingen als colporteurs bij klanten thuis aan de man brachten. Teruglopende verkoopaantallen compenseerde het opleidingsinstituut door de jaren heen met oplopende prijzen. Dit had verdere volumeverlaging tot gevolg. Pas in 2008 greep een nieuwe aandeelhouder in. Maar toen was het al te laat en was uiteindelijk een doorstart noodzakelijk.



4. Veronachtzaming van klantontevredenheid

Het is voor bedrijven van groot belang de bestaande klanten tevreden te houden. Zeker in een tijd waarin moderne communicatiemiddelen als internet, gsm en twitter ervoor zorgen dat negatieve berichten snel de ronde doen. Populaire tv-programma’s als Radar en Kassa vergroten het risico van klantontevredenheid nog. DSB is een goed voorbeeld van de problemen waarin een bedrijf verzeild kan raken als gevolg van klantontevredenheid over de dienstverlening. Binnen enkele maanden was de bank failliet. Het continu meten van de klanttevredenheid en het aanpassen van producten en diensten zodra dit nodig is om klanten tevreden te houden, daar moet dus de focus liggen van bedrijven die gezond willen blijven.